
Her følger beskrivelser/manchetter af nogle af de mange foredrag og booktalks, jeg har turneret med.
Hvis I synes noget af det her ser spændende ud – eller selv har nogle idéer til tiltag der vil kunne være til glæde for jeres brugere – så kontakt mig, og lad os tage en snak, om hvordan vi skærer det til, så det præcist rammer jeres målgrupper.
Honorar og transport efter aftale på tlf. 30 68 16 14 eller e-mail benjamin.boysen@outlook.dk.
Andre foredragsønsker modtages også meget gerne.
• Hvorfor er det blevet moderne at være umoderne? Vores moderne verden er hjemsøgt af dystre kriser med demokratisk opløsning, global opvarmning, militære katastrofer og galoperende social og økonomisk ulighed. Sekularisme, pluralisme og liberale samt universelle rettigheder og principper er kommet i strid modvind. Den dominerende politiske tendens i dag består i en længsel efter tidligere tiders religiøse, etniske og mere autoritære politiske fællesskaber. Ja, moderniteten er for mange gået hen og blevet et skældsord. Men er det virkelig modernitetens sekularisme og slagordene om ”frihed, lighed og broderskab”, der er ansvarlige for disse voldsomme kriser? Eller er årsagen snarere, at vi endnu ikke er blevet moderne? At vi endnu har til gode at indfri dens løfter?
• Sympati, dyd og vellyst i 1700-tallets brevromaner
• Karl Ove Knausgård og verden af i dag
• Lyst og nydelse i 1700-tallets franske litteratur og filosofi Nydelse og lyst smager af egoisme og hensynsløshed, og nydelsen blev da også fordømt i århundrede efter århundrede af kristendommen som et udtryk for menneskets faldne og forfængelige natur. Men sådan blev det ikke med at være. Det attende århundredes eksklusive humanisme, deismens parkering af Gud, sekularismen og materialismen betød, at Frankrigs tænkning og kunst kom til at stå i nydelsens tegn. Nydelsen, der i over tusind år var blevet trådt under fode af kristendommens asketiske mistænkeliggørelse, blev nu forstået som vores vidunderlig fødselsgave og -ret. Verden og naturen er god, og nu forstås kroppen som et suverænt gode.
• William Shakespeare: Den moderne verdens dramatiker
• Klassiske britiske kærlighedshistorier: Jane Austen og Brontë-søstrene Der er lavet utallige filmatiseringer, miniserier og opsætninger af Jane Austens og Brontë-søstrenes kærlighedsromaner – og der kommer hele tiden flere til. Disse klassiske britiske kærlighedshistorier fra første halvdel af det 18. århundrede bliver åbenbart ved med at fascinere, betage og bevæge os. Men hvad siger romanerne om epoken? Hvad siger de om kærligheden i den moderne tidsalder, om kønnenes stilling – og hvad siger vores fascination af disse klassiske britiske kærlighedshistorier om os selv og vores kærlighedsdrømme i dag?
• Ufrihed, ulighed og bitterhed: Annie Ernaux. Édouard Louis, Michel Houellebecq og Virginie Despentes Den franske litteratur er i topform i disse dage med knivskarpe, rørende og grumt morsomme romanportrætter af vores samtids ømmeste punkter. Kurset vil give en introduktion til fire af de fedeste franske forfatterskaber i dag, nemlig nobelpristageren fx Annie Ernaux, provoforfatteren Michel Houellebecq, den indignerede underklasseforfatter Édouard Louis og Frankrigs ”rock’n roll Zola”, som The Guardian skrev om Virginie Despentes.
• Melankoli, dæmoni og kristendom hos Dostojevskij Dostojevskijs forfatterskab hører til et af verdenslitteraturens mest læste og hans højspændte, eksistentielle dramaer fascinerer og tryllebinder til stadighed alverdens læsere den dag i dag. Han skrev i en kulturel opbrudstid og forfatterskabet er præget af en dyb skepsis over for den omsiggribende vestlige modernitet, hvis fornuft, individualisme og nyttemoral udarter sig til dæmoni og nihilisme. Dostojevskijs modvilje over for tidens vestlige slagord om ”lighed, frihed og broderskab” modsvares af hans traditionelle, russisk-ortodokse verdensanskuelse med dens betoning af troen, selvopofrelsen og medlidenheden. Psykologisk, eksistentielt og religiøst sætter Dostojevskij altid tingene på spidsen, men det er samtidig karakteristik for ham, at han aldrig forfalder til dogmatisk entydighed. Hans romankunst betager således ved sin flerstemmighed, hvor et utal af modsatrettede stemmer sættes i omløb og ofte støder voldsomt sammen i en ligeværdig, dynamisk dialog. Romanerne er tæt befolkede af karakterer, der ikke bare er i stadig strid med omverdenen, men også med dem selv. Gennem læsningen af Dostojevskijs mest modsætningsfyldte, uhyggelige og eksistentielt gribende dramaer sætter vi fokus på forfatterens kritik af den nye tids ideer og hans fremhævelse af menneskets irrationelle væsen prisgivet Gud.
• Underklassen slår igen! Om Glenn Beck, Asta Olivia Nordenhof, Christina Hagen og Morten Pape
• Digtningen og filosofien hos Platon
• Introduktion til James Joyces Finnegans Wake
• En guidet tur gennem James Joyces Ulysses
• Kærlighedens moderne morgengry (James Joyces Ulysses)
• Homers Odysseen
• Dantes Guddommelige Komedie
• Shakespeares Hamlet
• Daniel Defoes Robinson Crusoe
• Sartre og eksistentialismen Jean-Paul Sartre satte med eksistentialismen fokus på individet og dets eksistens ud fra en radikalisering af frihedsbegrebet. Udgangspunktet for eksistentialismen er således, at ”eksistensen går forud for essensen” – et udtryk, der hurtigt blev et motto for den eksistentialistiske bevægelse. Kort sagt er vi i eksistentialismen ”fordømt til frihed”, fordi det alene er det enkelte menneske selv, der kan definere sin essens. Derfor er mennesket det, som det ikke er, og det er ikke det, som det er. Omvendt betyder det, at den totale frihed involverer et totalt ansvar – ikke kun for én selv, men også de andre. For ved sin frihed sætter mennesket en norm for det gode og det onde, som det er suverænt ansvarligt for. På trods af risikoen for ensomhed, fortvivlelse og angst, rummer friheden også den positive og håbefulde mulighed for engagement og frigørelseskamp for et fællesskab karakteriseret ved gensidig anerkendelse og frihed.
• Baudelaires Syndens blomster
• Michel Houellebecqs Underkastelse
• Vestens kærlighedshistorier ”Hvis du elsker, lider du. Hvis ikke du elsker, bliver du syg,” hedder det et sted hos Freud. Og ja, kærligheden volder os mange kvaler, men har du ikke kærlighed, er du ”et rungende malm og en klingende bjælde… intet,” som Paulus belærer os i Det nye Testamente. Kærligheden er en kraft, der binder os sammen, og som i sidste ende giver livet dets yderste mening – om det er i den romantiske kærlighed, familiekærligheden, venskabet, solidariteten eller den religiøse kærlighed. Men hvad er kærlighed og hvad er det for en form for mening, som den tilbyder os? Er den det samme til alle tider eller er den blevet tænk og oplevet forskelligt? Er kunst og digtning en form for kærlighed, der lærer os kærligheds- og elskovskunst? Hvad vil det egentlig sige, at filosofi er kærlighed til viden? Og er sex kærlighed – eller det modsatte?
• William Shakespeare: En verden skabt af intet – En introduktion
• Karl Ove Knausgårds Min kamp
• 3 franske eksistentialister Eksistentialismen er i høj grad en fransk affære, der særligt med Jean-Paul Sartre og Simon de Beauvoir satte fokus på individet og dets eksistens. Mennesket forstås ikke længere som en essens bestemt af Gud, historien, arv, miljø m.m. Eksistentialismen er en ateistisk tænkning, der hævder, at mennesket (om det vil være ved det eller ej) er frit og selv har ansvaret for at skabe sin tilværelse, mening og identitet gennem sine valg.
• Den græske tragedie Den græske tragedie fortsætter med at fascinere og røre os, og dens indflydelse på al efterfølgende dramatik kan næppe overvurderes. Selv efter tusinder år synes den stadig at tale direkte til vores følelse af skrøbelighed, heroisme og gru. I den græske tragedie er mennesket spændt ud mellem det dyriske og det guddommelige, og i det tragiske univers er der ofte ikke langt fra det guddommelige til det bestialske. Ja, ofte er de tragiske helte skyldige i grænseoverskridende handlinger som incest, menneskeofring eller drab på søskende, børn eller forældre med udgangspunkt i sympatiske bevæggrunde eller moralske begrundelser.
• Den amerikanske novelle Novellen er en kondenseret litterær form, der i ét kort forunderligt øjeblik griber læseren og forrykker vores blik og sind. I sin fortryllende evne til at kondensere et livs erfaringer i et fortættet moment er novellen uovertruffen. Med ét falder skællene fra øjnene, og på magisk vis lærer novellen os sandheden om døden og livet og alt derimellem Novellens er i nyere tid blevet fuldkommengjort af de store amerikanske forfattere, der har gjort genren til deres egen med stærke og forunderlige fortællinger, som til stadighed får os til at forbløffes og gyse over os selv og vores verden.